Alzheimer Hastası Bakımvericilerinin Gereksinimlerinin Karşılanması

  • SUYADER
  • Beni Unutma
  • Alzheimer Hastası Bakımvericilerinin Gereksinimlerinin Karşılanması

Bakım verene yönelik önlemler, birey tükenme sendromuna girdikten sonra değil öncesinde profilaktik olarak alınmalıdır.

Bu önlemler 3 ana başlık altında değerlendirilebilir;

1. Eğitim: Bakım vericilere beceri kazandırma ve hazır hale getirme: Bakım vericinin bakım konusunda yeterli bilgisi  yoksa strese girme ve kendini kötü hissetme duygusu daha yoğundur. Bu yüzden bakım verenlerin hastalığın özellikleri ve semptomlarla baş etme konularında bilgilendirilmesi gereklidir.

 

2.Psikososyal gereksinimler: Başetme, ilişki sorunları ve problem çözme stratejileri üzerine odaklanma bakım vericiyi koruyan uygulamalardır.  Ayrıca sosyal bir çevresinin olması, diğer bakım vericilerle zaman zaman bir araya gelerek deneyimleri paylaşma, kendine sosyal faaliyetler için zaman ayırma ihmal edilmemesi gereken uygulamalardır.

 

3. Özbakım: İyi olma ve bakım vericinin sağlığını iyileştirme tükenmişlik sendromundan koruyan uygulamalardır. Bakım verici mutlaka kendine zaman ayırmalı, rutin sağlık kontrollarını yaptırmalıdır.

 

                    Bakım verenlerde tükenmişliğin azaltılması için egzersiz, fiziksel aktivite, sağlıklı beslenme, uyku hijyeni, meditasyon programları, hipnoz, bireysel ve grup terapisi ve gevşeme egzersizleri faydalı  olabilmektedir. Bu yöntemlerle bakım verenlerin tükenmişliği, depresyon, anksiyete oranları ve ilaç kullanma sıklıkları azalmaktadır.

 

Stres altında iken rahatlamak için birçok meditasyon uygulaması yapılabilir. Bunlardan biri olan  vücut tarama meditasyonu, kasmak ve gevşetmek yerine vücudun her bir bölgesinde hissedilen duyumlara odaklanmayı içeren bir meditasyon türüdür.

Uygulama;

Sırt üstü uzanın, bacaklar açık, kollar yana uzanmış, gözler açık ya da kapalı olabilir. Nefesinize odaklanın, nefes alırken karnınızın yükselişine ve nefes verirken inişine izin verin.

Yaklaşık 2 dakika kadar derin nefes alıp verin, ta ki rahat ve gevşek hissetmeye başlayıncaya kadar.

  • Dikkatinizi sağ ayak parmaklarınıza yöneltin. Nefesinize odaklanmaya devam ederken, hissettiğiniz tüm duyumları fark edin. Her nefesinizin parmaklarınıza doğru kaydığını hayal edin. 1 ya da 2 dakika bu bölgeye odaklanmış vaziyette kalın.
  • Dikkatinizi sağ ayak tabanınıza verin. Vücudunuzun bu bölgesindeki tüm duyumları hissedin ve her nefesinizin ayak tabanınızdan aktığını hayal edin. 1-2 dakika sonra dikkatinizi sağ ayak bileğinize verin ve tekrarlayın. Sonra sol baldır, diz, uyluk, kalça için aynı adımları tekrarlayın. Buradan, alt sırt bölgesi ve karın, üst sırt ve göğüs ve omuzlar üzerinden gövdeye doğru ilerleyin. Vücudunuzun ağrı veya rahatsızlık oluşan bölgelerine dikkat edin.
  • Sağ el parmaklarınıza odaklanın ve el bileği, ön kol, dirsek, üst kol ve omuzlara doğru hareket edin. Sol kol için tekrarlayın. Boyun ve boğaz üzerinden geçerek, son olarak yüzünüze, başın arkası ve başın en üst kısmına ulaşın. Çene, ağız, dudaklar, dil, burun, yanaklar, gözler, alın, şakak ve saçlı derinize odaklanın. Başın en üst bölgesine ulaştığınızda, nefesinizin vücudunuzun ötesine ulaşmasına izin verin ve kendinizi üzerinde durduğunu hayal edin.
  • Vücut taraması tamamlandıktan sonra, bir an sessizlik ve dinginlik içinde rahatlayın. Vücudunuzun nasıl hissettiğini fark edin. Sonra yavaşça gözlerinizi açın. Gerekirse gerginleşmek için bir müddet bekleyin.

 

#alzheimerhastalığı

#beniunutma

#suyader

#alzheimerhastabakımı

#alzheimerhastalariçinöneriler

Leave A Comment

2. Uluslararası Sürdürülebilir Yaşam Kongresi Basın Bildirisi